Info over illustrator Vere van der Veen

Over Vere van der Veen

De illustraties van Vere van der Veen zijn dromerig, poëtisch en verhalend. Als kijker krijg je vrijheid om verder te fantaseren. Ze houdt van lucht en droomruimte in haar werk. Graag gebruikt ze wax pastel, omdat het zo lekker over het papier glijdt. Verder werkt ze met allerlei materialen. Ze knipt en plakt, tekent gezichten op jasjes, schildert van alles op textiel, borduurt papier en knutselt hele kamers vol.

door Ileen Rook

Ik tekende als peuter vaak in (belasting)enveloppen. Precies achter het ‘raampje’ tekende ik kleine poppetjes die meteen een soort lijst kregen. Ik vind dat nog altijd succesvolle tekeningen.

Je merkt de fascinatie die Vere heeft voor details, voor de kleine dingen die je eerst niet opmerkt. Ze houdt zich bezig met intimiteit en de schoonheid van het alledaagse en het afwijkende. Hoe mooi een scheve neus eigenlijk is, hoe de reflectie van je gezicht in het water spiegelt, dat de buurvrouw een nieuw gordijn heeft gekocht en dat moedervlekken figuren vormen. Ze onderzoekt hoe je leven in een papieren mens kunt blazen en gemis tastbaar kunt maken.

Mijn naam is Vere. Veren zonder N zeg ik wel eens. Of Vera met een E. Veerle zonder L, min een E. Vere als van een vogel. Alsof mijn ouders al wisten dat ik zou willen vliegen. Dat is mijn allergrootste wens. Daarom maakte ik ook een tijdje vliegtuigen en vogels en vliegers.

Ze heeft wel eens een vliegtuig gemaakt dat net zo groot was als zijzelf, met een werkende propeller. Gewoon omdat ze wilde weten of ze het kon. Voor De Nieuwe Oost Wintertuin heeft ze voor meerdere chapbooks animaties en illustraties gemaakt. Ook dat kan ze. Een droomopdracht die nog op de planning staat is werk maken samen met een kledingmerk als Jacquemus, Paloma Wool of Miu Miu.

Ik werk graag op de grond. Op een kleed. Met eten en thee binnen handbereik als ik geluk heb. Momenteel is dit vaak de setting in mijn atelier.

Voor het Kakkerlakje Het komt goed heeft Vere prachtige illustraties gemaakt bij een tekst van Judith de Joode, over hoe alles altijd goed komt. Met haar lijnwerk en beperkte kleurenpalet wakkert ze een wereld van gevoel aan, tot je denkt dat het inderdaad misschien wel goed kan komen.