De pentekeningen van Floris Tilanus zijn direct herkenbaar. Natuurlijk vanwege het materiaal – de uitgebreide arceringen die alles kunnen suggereren, van volume en patronen tot dreiging of juist geborgenheid – maar ook vanwege het sprookjesachtige gevoel dat van de illustraties uitgaat. Figuren zijn net een beetje gestileerd, waardoor ze niet levensecht maar wel uitzonderlijk expressief zijn. Bovendien zijn de platen steevast spannend opgebouwd, met veel diepte dankzij een sterk contrast tussen voor- en achtergrond.
Door Emma Ringelding
‘Mijn werk is lyrisch, denk ik, sterk gericht op de tastbare werkelijkheid en daarom zeer gedetailleerd, met veel aandacht voor lichtval en afgebeelde materialen, maar uiteindelijk draait het ook om de sfeer.’
‘Het liefst illustreer ik mooie literaire teksten met een sprookjesachtige inslag en een scherp oog voor de omgeving.’
Behalve met omsteekpen werkt Floris Tilanus ook digitaal. Bijvoorbeeld in zijn werk voor De Groene Amsterdammer, waar de gebruikte Photoshop-brush duidelijk aanwezig. Dat is wel bijzonder: vaak worden digitale tekeningen zó gemaakt dat zo min mogelijk te zien is dat het digitaal is. Bij Floris Tilanus wendt de digitale brush niet voor iets anders te zijn dan zichzelf.
‘Lang was de tekenpen (Conté-omsteekpen) mijn favoriet omdat ik houd van het harde zwart van Oost-Indische inkt en van het karakter van de lijn en het handschrift, maar de laatste tijd teken ik met potlood, omdat daarmee zoveel meer gradaties in het grijs te maken zijn, en vlakken een toon kunnen krijgen die niet meteen uit gitzwarte lijntjes hoeft te worden opgebouwd.’
‘Ik heb een grondige hekel aan aquarel. Niet zozeer om te bekijken (al ben ik geen echte liefhebber), maar wel om mee te werken. Je moet steeds wachten, en dat kan ik niet, alles loopt uit en door elkaar tot het een grote vormeloze en krachteloze kliederboel is geworden.’
Floris Tilanus maakte de illustraties voor Lessen van La Fontaine, een Kakkerlakje met daarin fabels van de Franse zeventiende-eeuwse schrijver, vertaald door Marietje d’Hane. De fabels van La Fontaine zijn van alle tijden, voor alle leeftijden. Nog net zo mooi en wijs als toen ze ruim driehonderd jaar geleden voor het eerst werden gepubliceerd.
En een tip: op zijn website staat een filmpje waarin hij werkt aan ‘De Houthakker en de Dood’, de illustratie die uiteindelijk ook op het omslag van het Kakkerlakje staat.